Νίκος Ορδουλίδης

email: n.ordoulidis@gmail.com

Ο Νίκος Ορδουλίδης σπούδασε στο University of Leeds της Αγγλίας (διδακτορικό στα πεδία της λαϊκής μουσικολογίας και της εθνομουσικολογίας, και μεταπτυχιακό στην μουσική εκτέλεση) και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (πτυχίο μουσικής επιστήμης και τέχνης, κατεύθυνση βυζαντινής μουσικής). Η διδακτορική του διατριβή αφορούσε στο δισκογραφικό έργο του Βασίλη Τσιτσάνη και στα προβλήματα της έρευνας γύρω από την λαϊκή μουσική. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα κινούνται γύρω από τον μουσικό συγκρητισμό που διέπει τις λαϊκές μουσικές. Επίσης, οι πρακτικές εκτέλεσης και η παιδαγωγική προσέγγιση του λαϊκού πιάνου συνιστούν μία έτερη πτυχή της ερευνητικής του δραστηριότητας. Έχει δημοσιεύσει άρθρα για την τεκμηρίωση της ιστορικής δισκογραφίας, το πιάνο στα λαϊκά είδη, την πνευματική ιδιοκτησία και το ζήτημα των μουσικών παραπομπών, την λαϊκή μουσική στην εκπαίδευση, την εκκλησιαστική μουσική της Ορθόδοξης Εκκλησίας, τις ελληνικές εστουδιαντίνες και το ρεμπέτικο, το μεταπολεμικό λαϊκό τραγούδι, τους λαϊκούς δρόμους κ.ά. Είναι ενεργός συνθέτης με πέντε δισκογραφικές δουλειές· μέλος του Modern Greek Studies Association, του International Council for Traditional Music και της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας. Από το 2014 έως το 2018 δίδαξε ως Πανεπιστημιακός Υπότροφος και ως Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΡ.ΔΙ.Π.) στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου. Από το 2018 διδάσκει ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Δημοσιεύσεις: (http://ordoulidis.gr/en/academic.htm)

Βιβλία και συλλογικοί τόμοι:

Ορδουλίδης, Ν. (2018). Το λαϊκό πιάνο – Η εποχή του ρεμπέτικου. Εκδόσεις Πριγκηπέσσα.

Ορδουλίδης, Ν. (2018). Ανανεώνοντας το λαϊκό. Στο Έ. Ντούρου, & Π. Φρούντζος, Βασίλης Τσιτσάνης, Της γερακίνας γιος (σσ. 6-11). Hot Doc.

Ορδουλίδης, Ν. (2017). Μέγας Εσπερινός του Οσίου και Θεοφόρους Πατρός ημών Θεοφάνους. Αθήνα: Fagottobooks.

Ορδουλίδης, Ν. (2017). Συννεφιασμένη Κυριακή και Τη Υπερμάχω – Καθρέφτισμα ή αντικατοπτρισμός; Αθήνα: Fagottobooks.

Ορδουλίδης, Ν. (2015). Ένα λαϊκό μουσικό σύμβολο. Στο Δ. Μανιάτης (Επιμ.), Τσιτσάνη εγκώμιον (σσ. 112-115). Τα Νέα.

Ορδουλίδης, Ν. (2014). Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983). Ανάλυση της μουσικής του και τα προβλήματα της έρευνας στο ελληνικό λαϊκό τραγούδι. Θεσσαλονίκη: Ιανός ο Μελωδός.

Άρθρα:

Ordoulidis, N. (2020). The ‘Ecumene’ of the Greek Estudiantinas. Conference on the Social, Cultural and Economic History of İzmir and the Region, Hrant Dink Foundation, Izmir (24-25 November 2017) [in print].

Ορδουλίδης, Ν. (2020). Αθήνα: Ταταυλιανό / New York: Beykos. Παραλλαγές, Επεξεργασίες, Μεταμορφώσεις. Ετήσιο Συνέδριο Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (1-3 Δεκεμβρίου 2017) [υπό έκδοση].

Ordoulidis, N. (2020). The Piano in Greek Popular Orchestras of the Previous Centuries. An Overview of the Material. International Conference: Popular Music of the Greek World (17-18 May 2019). Athens: British School at Athens [in print].

Ορδουλίδης, Ν. (2020). Τεκμηρίωση των ιστορικών ηχογραφήσεων στην Ελλάδα: Η περίπτωση του ρεμπέτικου. 1ο Ετήσιο Συνέδριο Μουσικών Βιβλιοθηκών και Αρχείων (21-22 Απριλίου 2017). Αθήνα: Ελληνικό Παράρτημα της Διεθνούς Ένωσης Μουσικών Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Κέντρων Τεκμηρίωσης [υπό έκδοση].

Ορδουλίδης, Ν. (2020). Περιπλανώμενοι σκοποί: η περίπτωση του “Εγώ θέλω πριγκηπέσσα”. “Αστικές λαϊκές μουσικές”, συνδιοργάνωση του Κέντρου Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας “Ο Απόλλων” Καρδίτσας, του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και της Περιφέρειας Θεσσαλίας, Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας (18-20 Οκτωβρίου 2019). Καρδίτσα [υπό έκδοση].

Ορδουλίδης, Ν. (2019). Αποδοχές και απορρίψεις στις διασκευές των ρεμπέτικων που συγκροτούν τις “Έξι λαϊκές ζωγραφιές”. Στο Κ. Χάρδας, Κ. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Γ. Σακαλλιέρος, & Ι. Φούλιας (Επιμ.), Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις, 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (25-27 Νοεμβρίου 2016) (σσ. 668-678). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.

Ορδουλίδης, Ν. (2018). Το πιάνο στις λαϊκές ορχήστρες του προηγούμενου αιώνα. Μία επισκόπηση του υλικού. 1ο Διεπιστημονικό Συμπόσιο Παράδοσης και Πολιτισμού (σσ. 59-66). Κέρκυρα: Εστία Πολιτισμού Κέρκυρας.

Ζουμπούλη, Μ., & Ορδουλίδης, Ν. (2018). «Για τον τεχνίτη και το δάνεισμα είν’ έν’ από τα όργανα της πρωτοτυπίας του» (Κ. Παλαμάς). Στο Μ. Ζουμπούλη, & Π. Κοριατοπούλου-Αγγέλη (Επιμ.), Η δίκη των ρεμπετών (σσ. 45-51). Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου & Νομική Σχολή Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ορδουλίδης, Ν. (2015). Η αστική λαϊκή μουσική στην εκπαίδευση της Ελλάδας: Ορισμένα προβληματικά ζητήματα. Στο Φούλιας, Βούβαρης, Κίτσιος, & Χάρδας (Επιμ.), Μουσική και Μουσικολογία. Παρόν και μέλλον. Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (21-23 Νοεμβρίου, 2014) (σσ. 204-209). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.

Ορδουλίδης, Ν. (2014). Λήμμα του Βασίλη Τσιτσάνη στο Grove Music/Oxford Music

Online:

Ordoulidis, N. (2011). The Greek Popular Modes. British Postgraduate Musicology, 11. http://britishpostgraduatemusicology.org/bpm11/ordoulidis_the_greek_popular_modes.pdf

Συνέδρια:

Ορδουλίδης, Ν. (2018). Το αίνιγμα του μαέστρου: τα ψευδώνυμα «Μωραΐτης» και «Γεωργιάδης» του Σπύρου Περιστέρη. Ο άλλος εαυτός: ψευδωνυμία, ταυτότητα και ετερότητα στην καλλιτεχνική δημιουργία. Μουσικό Χωριό, Άγιος Λαυρέντιος Πηλίου, (17-18 Αυγούστου).

Ordoulidis, N. (2018). Deconstructing Dipoles: the Term ‘Minor’ in Smyrna. Fifth International Conference on Analytical Approaches to World Music (AAWM 2018) & Eighth Folk Music Analysis Workshop (FMA 2018). Thessaloniki, Greece (June 26-29).

Ordoulidis, N. (2018). The Eastern Piano: an Introduction and Certain Special Cases in Point. The 12th Symposium of the ICTM Study Group Mediterranean Music Studies ‘Music and Sound at the Mediterranean Crossroads’. (Morocco, Essaouira, 19-24 June).

Ορδουλίδης, Ν., Μωυσίδης, Γ., Ντουσάκη, Έ., Θάνη, Ε., Ιωάννου, Α., & Παπαΐωάννου, Έ. (2018). Ένας Σμυρνιός πιανίστας στην Αθήνα – Το οικογενειακό αρχείο του Μήτσου Μέρτικα. Εργαστήρι Μελέτης του Πιάνου στις Λαϊκές Μουσικές, Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής, ΤΕΙ Ηπείρου. Ελληνικό Παράρτημα της IAML, 2ο Συνέδριο Μουσικών Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Κέντρων Τεκμηρίωσης.

Ordoulidis, N. (2017). Cosmopolitan Music by Cosmopolitan Musicians: The Case of Spyros Peristeris, Leading Figure of the Rebetiko. Conference Paper, ‘Creating music across cultures in the 21st century, The Centre for Advanced Studies in Music (25-27/5). Istanbul Technical University.

https://www.academia.edu/34775611/Cosmopolitan_Music_by_Cosmopolitan_Musicians_The_Case_of_Spyros_Peristeris_Leading_Figure_of_the_Rebetiko

Ordoulidis, N. (2015). ‘Every port is a sorrow’: The Bounds between Sea and Misery in Greek Songs. Paper: International Conference: Thalassic Imaginaries: The Mediterranean Sea in Language, Art and Other Forms of Representation (23-24/1). Mediterranean Institute, University of Malta.

Ordoulidis, N. (2012). The Minore Dhromos [Popular Mode] in the Songs of Vasilis Tsitsanis. Paper: 1st Conference about the Life and Times of Vassilis Tsitsanis (9/12). The Institute of Rebetology, London, School of Oriental and African Studies.

Ordoulidis, N. (2011). The Greek Laiko (Popular) Rhythms: Some Problematic Issues. Paper: 2nd Annual International Conference on Visual and Performing Arts (6-9/6). Athens Institute for Education and Research.

Παραπομπές και κριτικές:

Κούνας, Σ. (2019). Το αστικό λαϊκό τραγούδι του ελλαδικού χώρου κατά την περίοδο των πρώιμων ηχογραφήσεων: υφολογία, τροπικότητες, επιτέλεση. Διδακτορική διατριβή. Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Κωνσταντινίδης, Π. (2019). Η τυραννία της Ευρώπης επί της ελληνικής μουσικής – ο ευρωκεντρισμός των αντιμαχόμενων εκδοχώνς της ελληνικότητας. Στο Κ. Χάρδας, Κ. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Γ. Σακαλλιέρος, & Ι. Φούλιας (Επιμ.), Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις, 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (25-27 Νοεμβρίου 2016) (σσ. 336-345). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.

Κοκκώνης, Γ. (2019). Ελληνικότητα, λαϊκότητα και “έντεχνη” νεοελληνική μουσική: οι “Έξι λαϊκές ζωγραφιές” του Μάνου Χατζιδάκι. Στο Κ. Χάρδας, Κ. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Γ. Σακαλλιέρος, & Ι. Φούλιας (Επιμ.), Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις, 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (25-27 Νοεμβρίου 2016) (σσ. 654-667). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.

Ταμπακάκη, Π. (2019). Ο Μάνος Χατζιδάκις, το λαϊκό τραγούδι και ο ευρωπαϊκός λογοτεχνικός μοντερνισμός: Ποιητική και πολιτική, και ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Στο Κ. Χάρδας, Κ. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Γ. Σακαλλιέρος, & Ι. Φούλιας (Επιμ.), Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις, 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (25-27 Νοεμβρίου 2016) (σσ. 714-733). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.

Kallimopoulou, E. (2018). Book Review: Synnefiasmeni Kyriaki & Ti Ypermaho: Kathreftisma i Antikatoptrismos? (‘Cloudy Sunday and Ti Ypermaho: Mirror or Mirage?’), Nikos Ordoulidis (2017). Journal of Greek Media & Culture, 4(2), 134-137.

Muñoz, C. R. (2017). Global Music: Recasting and Rethinking the Popular as Global. PhD Thesis. Leiden University, Faculty of Humanities, Academy of Creative and Performing Arts.

Fabbri, F. (2016). Mediterranean Triangle: Naples, Smyrna, Athens. In G. Plastino, & J. Sciorra (Eds.), Neapolitan Postcards: The Canzone Napoletana as Transnational Subject (pp. 29-44). Rowman & Littlefield Publishers.

Papadopoulou, M. (2015). Music Rituals and Social Division: Constructing, Performing, and Legitimizing the Social Self. PhD Thesis. Cardiff University.

Pavese, E. (2016). Éntechno laikò traghoudi: Nascita di un genere della popular music greca e aspetti di connessione con la produzione degli ACI. Vox Popular, 1(1), 12-40.

Pieridou-Skoutella, A. (2015). Small Musical Worlds in the Mediterranean: Ethnicity, Globalization and Greek Cypriot Children’s Musical Identities. Routledge.

Rodríguez, Z.-H. (2015). Música, comida e imagen: la transterritorialización en Polítiki Cusina. In T. Viñuela (Ed.), Relaciones música e imagen en los medios audiovisuales (pp. 263-276). Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Scott, D. (2015). ‘I Changed My Olga for the Britney’: Occidentalism, Auto-Orientalism and Glabal Fusion in Music. In V. Kurkela, & M. Mantere (Eds.), Critical Music Historiography: Probing Canons, Ideologies and Institutions (pp. 141-158). Routledge.

Tagg, P. (2014). Towards a Tonal Theory of what Most People Hear. New York & Huddersfield: The Mass Media Scholars Press, Inc.

Makris, D., Kermanidis, K.-L., & Karydis, I. (2014). The Greek Audio Dataset. In L. Iliadis, I. Maglogiannis, H. Papadopoulos, S. Sioutas, & C. Makris (Ed.), Proceedings, Artificial Intelligence, Applications and Innovations – Volume of the series IFIP Advances in Information and Communication Technology, 437, pp. 165-173.

ΣΠΟΥΔΕΣ (και υποτροφίες):

2020-2022: Μεταδιδακτορική έρευνα με τίτλο «Οι ετεροτοπίες του πιάνου στα ανατολικά». Συγχρηματοδότηση από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση», στο πλαίσιο της Πράξης «Ενίσχυση Μεταδιδακτόρων Ερευνητών/Ερευνητριών – Β κύκλος» (MIS 5033021) που υλοποιεί το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών.
2012: PhD in Music (University of Leeds, School of Music), στα πεδία της μουσικολογίας των λαϊκών μουσικών και της εθνομουσικολογίας. Τίτλος διατριβής: The Recording Career of Vasílis Tsitsánis (1936-1983). An Analysis of his Music and the Problems of Research into Greek Popular Music. Επιβλέποντες καθηγητές: Derek Scott (Professor of Critical Musicology), Kevin Dawe (Professor of Ethnomusicology). Εξεταστές: Steve Cottrell, Ewan Stefani
2012: Υποτροφία της ALP Business Solutions SA για την εκπόνηση της διδακτορικής διατριβής
2011: Υποτροφία του «Κέντρου Έρευνας – Μουσείου Βασίλης Τσιτσάνης» για την εκπόνηση της διδακτορικής διατριβής
2009-2012: Υποτροφία της οικογένειας Τσιτσάνη για την εκπόνηση της διδακτορικής διατριβής
2008: Master in Music Performance (University of Leeds, School of Music), στο αντικείμενο της μονωδίας. Τελικό ρεσιτάλ με τίτλο ‘a question of love; a journey through the feelings inspired by love’
2005: Πτυχίο (bachelor), Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης. Κατεύθυνση: Βυζαντινή Μουσική, Ειδίκευση: Καλοφωνία. Υπεύθυνος καθηγητής: Αντώνιος Αλυγιζάκης
2009: Δίπλωμα Μονωδίας (κλασικό τραγούδι – άριστα παμψηφεί). Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Καθηγητής: Γεωργία Δήμου
2006: Πτυχίο Φούγκας. Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Καθηγητής: Δημήτρης Αθανασιάδης
2005: Πτυχίο Πιάνου (άριστα παμψηφεί). Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Καθηγήτρια: Ευαγγελία Αποστολίδου
2004: Πτυχίο Αντίστιξης. Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Καθηγητής: Δημήτρης Αθανασιάδης
2002: Πρόγραμμα εξιδίκευσης: «Μελωδίες στιχηραρίου, εκφωνήσεις, αναγνώσματα», Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Οκτώβριος-Νοέμβριος (20 ώρες)
2002: Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής (άριστα παμψηφεί). Δημοτικό Ωδείο, «Εστία Μουσών» Νάουσας. Καθηγητής: Γεώργιος Ορδουλίδης
2002: Πτυχίο Αρμονίας. Ωδείο Βορείου Ελλάδος. Καθηγήτρια: Αρετή Μητσοπούλου
2000: Πτυχίο Βυζαντινής Μουσικής (άριστα παμψηφεί). Δημοτικό Ωδείο, «Εστία Μουσών» Νάουσας. Καθηγητής: Γεώργιος Ορδουλίδης