Μάρκος Σκούλιος

Επίκουρος καθηγητής

Εθνομουσικολόγος – Μουσικός

email: markosskoulios@yahoo.gr

Ο Μάρκος Σκούλιος, τόσο σαν εθνομουσικολόγος όσο και σαν μουσικός, μελετά το φαινόμενο της μελωδικής τροπικότητας όπως εμφανίζεται σε πολυδιαστηματικά και πολυτροπικά συστήματα που απαντώνται στην περιοχή μεταξύ της Ανατολικής Μεσογείου και της Ινδίας (όπως τα Οθωμανοτουρκικά και Αραβικά Μακάμ, οι Ινδικές Ράγκα, τα Περσικά Νταστγκιά και η Βυζαντινή Οκταηχία). Το ισχυρό του υπόβαθρο στις θετικές επιστήμες (Δίπλωμα Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, Πανεπιστήμιο Πατρών) και η στενή του σχέση με την μουσική πράξη, τον οδήγησαν σε μια εφαρμοσμένη και υπολογιστική προσέγγιση στην συστηματική μουσικολογική ανάλυση. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο Masters στην Εθνομουσικολογία (SOAS, University of London) με ειδίκευση στην μουσική της Εγγύς και Μέσης Ανατολής (επόπτης καθηγητής Dr. Owen Wright).  Η διδακτορική του διατριβή (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, επόπτης καθηγητής Δρ. Γιαννέλος Δημήτριος) αφορά σε μια μεγάλης κλίμακας σύγκριση των τροπικών συστημάτων των οθωμανοτουρκικών Μακάμ και των ινδουστανικών Ράγκα.

Ανάμεσα στους δασκάλους του στην μουσική πράξη συγκαταλέγονται οι   Cinuçen Tanrıkorur, Ömer Erdoğdular, Ümit Gürelman, Murat Tokaç, Caner Şahin, Darius Tala’i, Rahim Khoshnawwaz, Bachalal Mishra, Santosh Mishra, Παναγιώτης Νεοχωρίτης, Νίκος Σαραγούδας, Κυριάκος Καλαϊτζίδης και Λευτέρης Μητρόπουλος.

Από το 1994 συνεργάστηκε ως μουσικός με σχήματα όπως τα “Εργαστήρι Ανατολικής Μουσικής”, “Άτταρης”, “Εν Χορδαίς”, “En la mar ay una torre”, “Ρωμανός ο Μελωδός”, “Καφέ Αμάν” και συμμετείχε σε πολλές συναυλίες και δισκογραφικές παραγωγές. Παράλληλα, δίδαξε μαθήματα θεωρίας και μουσικής δεξιότητας στα όργανα Νέι και Ούτι, στο Μουσικό Σχολείο της Θεσσαλονίκης καθώς και σε πολλά ωδεία και μουσικές σχολές (Εν Χορδαίς, Δημ. Ωδείο Ν. Ιωνίας κα.).  Κατά την περίοδο 2002-5 ανέλαβε συντονιστής της διεθνούς ομάδας εργασίας για την θεωρία της μουσικής της Μεσογείου, μέλη της οποίας ήταν οι διάσημοι μουσικολόγοι Walter Feldman, Mahmud Guettat, Ruhi Ayangil, Dariush Talai, Toufik Kerbage και Θωμάς Αποστολόπουλος, στα πλαίσια του έργου «MediMuses» που υλοποιήθηκε από τον οργανισμό  «Εν Χορδαίς».

Τον Ιούλιο του 2006 προσκλήθηκε στην διεθνή συνάντηση παικτών του Νέι στα πλαίσια του Jerash Festival της Ιορδανίας. Υπήρξε ιδρυτής και συντονιστής του μουσικού συνόλου “Maye”, το οποίο ερμήνευσε επιλεγμένο ρεπερτόριο από τον ελλαδικό χώρο και τις παραδόσεις της Εγγύς και Μέσης Ανατολής. Από το 2001 διδάσκει σεμινάρια θεωρίας και πράξης της ανατολικής μουσικής («Λαβύρινθος Κύπρου», «Προσανατολισμός», «Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης», «Tzoumerka Art Festival» κ.α.)  ενώ από το 2018 διδάσκει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ.

Από το φθινόπωρο του 2003 ζει στην Άρτα και διδάσκει στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου το οποίο από τον Οκτώβριο του 2018 αποτελεί το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει διδάξει μαθήματα τροπικής ανάλυσης και θεωρίας των Μακάμ, θεωρίας και πράξης της βυζαντινής ψαλτικής, μαθήματα πάνω στην λόγια μουσική της Ανατολής και τις μουσικές του κόσμου, τεχνικά μαθήματα ακουστικής και μουσικής πληροφορικής καθώς και μαθήματα μουσικής δεξιότητας στο Νέι και το Ούτι. Είναι υπεύθυνος του Εργαστηρίου Ανατολικής Μουσικής “Narda” το οποίο λειτουργεί στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Βαλκανικής και Οθωμανικής Μουσικής Ιστορίας και Πολιτισμών του ιδίου τμήματος.

https://www.youtube.com/channel/UCw79giLNnJqyoJy_ih1frWg

Παράλληλα δημοσιεύει επιστημονικές εργασίες, συμμετέχει σε συμπόσια και συνέδρια (Μασσαλία, Λονδίνο, Κωνσταντινούπολη) και πραγματοποιεί διαλέξεις και σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πάνω σε θέματα που αφορούν τις μεγάλες ανατολικές τροπικές παραδόσεις και την σχέση τους με ελληνικά μουσικά ιδιώματα (στα Πανεπιστήμια Aix-en Provence, Γαλλία, Yildiz-Τουρκία, Gottingen-Γερμανία ή τις ετήσιες συναντήσεις Μουσικών σχολών της Μεσογείου στην Δαμασκό και την Γένοβα κ.α.).

Ενδεικτικά βίντεο για την καλλιτεχνική δράση

https://www.youtube.com/channel/UCQ3ri69F14r1GcOgzGP9Vkg

Επιλεγμένες Δημοσιεύσεις (https://uoi.academia.edu/MarkosSkoulios)

“Categorizing melodic phenomena in multi-intervallic multi-modal traditions by means of the analytical tool of “genera”. A comparative mapping of the Ottoman-Turkish Makam and the Hindustani Raga modal systems.” (2018) υπό δημοσίευση στα πρακτικά του διεθνούς συμποσίου του Maqam Study Group του ICTM (International Council for Traditional Music) στο Αζερμπαϊτζάν

“Συμβολές στην επιστημονική τεκμηρίωση της ασυγκέραστης και πολυδιαστηματικής σύστασης της Οκταηχίας. Σύγχρονες υπολογιστικές μέθοδοι και η τονική διερεύνηση ηχογραφημάτων ψαλτικής.” (2018) υπό δημοσίευση στα πρακτικά του 3ου Διεθνούς Μουσικολογικού Συνεδρίου του Τομέα Ψαλτικής της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου

“Aspects generating variety in Eastern melodic multi-modality” (2018) στα πρακτικά του International Symposium on Huseyin Sadettin Arel and Turkish Music, που έλαβε χώρα στις 13-14 Δεκεμβρίου 2017 στην Κωνσταντινούπολη

“Τα Ανατολικά Μακάμ και ο Ορθός Τρόπος Ραστ” (2014) Πολυφωνία: τεύχος 25, σελ. 103-126, εκδ. Κουλτούρα, Αθήνα

“Modern Theory and Notation of Byzantine Chanting Tradition: A Near Eastern Musicological Perspective” (2012) στο Near Eastern Musicology Online vol. 1, σελ. 15-34, Paris: Geuthner

“Η θέση και η σημασία της έννοιας της κλίμακας στα ανατολικά τροπικά συστήματα” (2009) στο Μουσική (και) Θεωρία, Τετράδιο 5, σελ. 114-130, Άρτα: Εκδόσεις Τμήματος Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου

“Προφορικότητα και διαστηματικός πλούτος σε μουσικά ιδιώματα της Βορειοανατολικής Μεσογείου” (2007) στο Προφορικότητες, Τετράδιο 3, σελ. 39-57, Άρτα: Εκδόσεις Τμήματος Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου

“Προφορικές μουσικές παραδόσεις του ελλαδικού χώρου. Ζητήματα θεωρητικής ανάλυσης” (2006) Πολυφωνία: τεύχος 8, σελ. 75-86, Αθήνα:εκδ. Κουλτούρα

“Théories et pratiques modales de l’Orient: un itinéraire” (2005) (με τον Κοκκώνη, Γ.) στο De la théorie à l’art de l’improvisation (Ayari, M. éd.) σελ. 7-21, Paris: Delatour France

“The Musical Language: A Comparative Approach” (2003) στο Music in the Mediterranea, Modal Classical Traditions, vol. I Theory and Practice σελ. 435-442, Thessaloniki: En Chordais