Μαρία Ζουμπούλη

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια (ΦΕΚ: 542, τ. Γ΄, 15/5/2018)

Τηλ.: 2681050297

email:  zoubouli@uoi.gr

Η Mαρία Zουμπούλη πρωτοδιορίστηκε στο Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου το 2003.

Σπούδασε στην Γαλλία: Doctorat, DEA & Diplôme στο αντικείμενο Histoire et Civilisations (École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris) και Maîtrise Iστορίας της Tέχνης και Aρχαιολογίας (Université de Paris I – Panthéon-Sorbonne). Εκπόνησε μεταδιδακτορική έρευνα στο New Europe College, Βουκουρέστι, με υποτροφία Eugen Ionescu.

Με την επιστημονική της ιδιότητα εργάστηκε στο Centre d’Études Byzantines, Balkaniques et Néohelléniques (EHESS) ως επιμελήτρια επιστημονικών εκδόσεων, σε αρχαιολογικές ανασκαφές (Centre National de la Recherche Scientifique και Γαλλική Aρχαιολογική Σχολή Aθηνών), ως συντονίστρια επιστημονικού προγράμματος (Ίδρυμα Mείζονος Eλληνισμού – Πανεπιστήμιο Iωαννίνων), καθώς και σε βιβλιοθήκες (Bibliothèque Publique d’Information – Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou και Bibliothèque Byzantine – Institut National des Langues et Civilisations Orientales / Collège de France). Εργάστηκε επίσης ως προσκεκλημένη ερευνήτρια στο Centre Léon Robin (CNRS, Paris).

Το 1998 συμμετέχει στην σύνταξη της πρότασης για την ίδρυση του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής στο ΤΕΙ Ηπείρου, που υλοποιείται στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ Ι. Έκτοτε συν-διαμορφώνει τον οδηγό σπουδών και εργάζεται για την οργάνωση, εξοπλισμό και στελέχωση του Τμήματος, του οποίου διατέλεσε προϊσταμένη για 3 έτη. Ήταν επιστημονικά υπεύθυνη για την υλοποίηση του Προγράμματος Αναμόρφωσης του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ), με το οποίο σχετίζονται ως επί το πλείστον οι εκδηλώσεις, ημερίδες, εκδόσεις κλπ. που πραγματοποιήθηκαν στο ΤΛΠΜ.

Είναι συνεργαζόμενο μέλος του Laboratoire Orient & Méditerrannée (UMR 8167: Centre National de la Recherche Scientifique, Paris IV, Paris 1, École Pratique des Hautes Études, Collège de France). Εϊναι επίσης μέλος της επιστημονικής επιτροπής της Association Pierre Belon (Fondation Maison des Sciences de l’Homme, Paris), και του περιοδικού Études Balkaniques.

Επιλογή δημοσιεύσεων:

1991: « L’esthétique et le sacré: L’icone dans la pensée spéculative et dans la vie quotidienne », Etudes Balkaniques II, Paris 1995, p. 71-102

1997: « La conception byzantine de l’art plastique », Europe No 822, (Octobre 1997), p. 115- 120

2009: Pour une grande histoire des Balkans des origines aux guerres balkaniques: unité culturelle et particularismes, identités culturelles et dialogues interculturels (συν-συγγραφέας του Β΄ συλλογικού τόμου), Association Internationale d’Études du Sud-Est Européen, Paris

2009: Du Bosphore à l’Adriatique – Des photographes Français découvrent les monuments des Balkans 1878-1914, Editions du Patrimoine, Paris 2009 (συν-συγγραφέας των λημμάτων του καταλόγου της ομώνυμης έκθεσης που έλαβε χώρα στην Conciergerie, Paris από 9 Ιουνίου έως 27 Σεπτεμβρίου 2009)

2010: « Symbolisme et glose dans le cadre de la Descente à l’Hadès », in L’homme et son environnement dans le Sud-Est européen, Actes du Xe Congrès International de l’Association internationale d’études du Sud-Est européen (Paris 24-26/09/2009), Éditions de l’Association Pierre Belon, Paris 2011, p. 355-361

2013: L’image à Byzance. Une nouvelle lecture des textes anciens, De Boccard (Association Pierre Belon), Paris

2014: (μαζί με τον Γιώργο Κοκκώνη) «Το διαθεματικό διακύβευμα στη μουσική εκπαίδευση: το παράδειγμα του ΤΛΠΜ ΤΕΙ Ηπείρου», στο Κατερίνα Κασιμάτη, Μαρία Αργυρίου (επιμ.), Διεθνείς και ευρωπαϊκές τάσεις στην εκπαίδευση: οι επιρροές τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, Αθήνα Σεπτέμβριος 2014, τόμος Α, σ. 370-375

2014: «Η κοιλιά του ψυχίατρου», εισαγωγικό κείμενο στον κατάλογο της έκθεσης ζωγραφικής του Άρη Λιάκου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Οκτώβριος 2014

2016: « Un art apophatique », Nouvelle Revue d’Esthétique 18, 2016, p. 183-197

2016: (μαζί με τον Γιώργο Κοκκώνη) «Η σχολική μουσική εκπαίδευση, μια ιστορία διαχρονικής λογοκρισίας», στο Δ. Χριστόπουλος, Π. Πετσίνη, Λογοκρισίες στην Ελλάδα, Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ, Αθήνα 2016, σελ. 185-193

2016: « De pure parole » (Κριτική παρουσίαση του βιβλίου της Anca Vasiliu, Divines techniques. Arts et langage homérique à la fin de l’Antiquité, Garnier 2016), Χώρα, Revue d’études anciennes et médiévales, vol. 14, 2016, p. 301-304

2016: « Le folklore balkanique dans l’oeuvre de Marina Abramovic », Revue Roumaine d’Histoire de l’Art 53, p. 145-154

2016: « ‘Peins la faucille sur le mur’ : vision, exegèse et image », Mélanges Catherine Jolivet-Lévy, Travaux et Mémoires XX/2., 2016, p. 725-733

2017: « L’icône e(s)t l’original », in Anca Vasiliu, Kristina Mitalaïté (dir.), L’icône dans la pensée et dans l’art (IIIe – XXe s.), Brepols, Turnhout 2017, p. 89-106

2017: «Τόπος, πατρίδα, χώρα. Μια ανάγνωση του ‘Ήρωα’ της Μαρίνας Αμπράμοβιτς», στο Γιάννης Ζιώγας, Στέλλα Συλλαίου (επιμ.), Τοπίο, πολιτικές, αναπαραστάσεις, Θεσσαλονίκη, σελ. 97-103

2018: (επιμ. μαζί με την Πιερρίνα Κοριατοπούλου-Αγγέλη) Η δίκη των Ρεμπετών. Ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας των ηχογραφημάτων, ΤΛΠΜ ΤΕΙ Ηπείρου – Νομική Σχολή ΕΚΠΑ, Άρτα-Αθήνα

2018: «Καλλιτέχνες, στιγματίες και λογοκριτές», Ουτοπία 124 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος-Μάρτιος), σ. 75-85

2018: «Τόπος, πατρίδα, χώρα. Μια ανάγνωση του ‘Ήρωα’ της Μαρίνας Αμπράμοβιτς», στο Στέλλα Συλλαίου (επιμ.), Τοπίο, πολιτικές, αναπαραστάσεις, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Θεσσαλονίκη, σ. 101-107

2019: «Οι “λαϊκές ζωγραφιές” του Χατζιδάκι και η ζωγραφική του Μόραλη», στο Κώστας Χάρδας, Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης, Γιώργος Σακαλλιέρος, Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 25-27 Νοεμβρίου 2016), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2019, σ. 701-713

2019: « Κόσμος et διάκοσμος : Le monde comme ornement dans les Homélies sur l’hexaéméron de Basile de Césarée », in Ritrovare Bisanzio. Giornate di studio sulla civiltà bizantina in Italia meridionale e nei Balcani dedicate alla memoria di André Guillou. Actes du Colloque international tenu à Palerme le 26-28 mai 2016, Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici Bruno Lavagnini, Palermo 2019, p. 229-242

Υπό έκδοση:

«Τρεις ζωγράφοι, δυο τόποι, μια σχολή, και οι αισθητικές τάσεις στα Βαλκάνια των αρχών του 20ού αιώνα», in Leonte Ivanov, Angeliki Mouzakiti, Marina Vraciu, Traditional Greek culture in the European context: connections with the Romanian and Slavic world. The Athos – Athens – Sofia – Bucharest – Iași – Kiev – Moscow cultural axis, Alexandru Ioan Cuza University, Iași 2017

Corps, Souffrances, Culpabilités. L’art contemporain dans les Balkans, διεύθυνση συλλογικού τόμου υπό την αιγίδα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Βουκουρεστίου (MNAC)

«Les monuments de Thessalonique au début du XXe siècle, survie et survivances» στην ημερίδα « Visual Salonica », Jalons pour un projet de recherche collectif sur les cultures visuelles à Thessalonique (Jeudi 16 mai 2019, 9h-18h, Paris, INHA, salle Vasari)

«Η έννοια της παράδοσης, μια σημασιολογική προσέγγιση» στο ΣΤ΄ Συνέδριο Βυζαντινών Τεχνών, με θέμα «Παράδοση και Τέχνη» (Βέρμιο, Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά, 9/6/2019)

« Un peintre à la guerre: Paolo Rodocanachi entre 2018 et 2023 » στο διεθνές συνέδριο της Association Internationale d’Études du Sud-Est Européen με θέμα Dynamiques politiques, sociales et religieuses dans le Sud-Est européen (Bucarest, 1-7/9/2019)

« Musiques au pluriel, musiques au présent : La constitution d’un cursus académique à partir des cultures musicales de l’Est méditerranéen », in Meriem Alaoui Btarny & Tiphaine Duriez (eds), La fabrique interdisciplinaire des savoirs. Actes du colloque international tenu à l’Université Sophia Antipolis le 15 et 16 novembre 2012, Nice