Γιώργος Κοκκώνης

Αναπληρωτής Καθηγητής (ΦΕΚ: 854, τ. Γ΄, 27/7/2018)

Τηλ.: 2681050453
email:  kokkonis@uoi.gr

Ο Γιώργος Κοκκώνης γεννήθηκε στις Σέρρες. Είναι παντρεμένος και πατέρας δύο αγοριών. Σπούδασε στο Παρίσι σύνθεση (École Normale), τζαζ σύνθεση-ενορχήστρωση (C.I.M.) και κυρίως μουσικολογία στο Paris 8, με έμφαση στην ελληνική μουσική (λόγια και λαϊκή). Το 1997 έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης (DEA) από το Paris VIII, με θέμα «Η τονική περίοδος του συνθέτη Γ.Α. Παπαϊωάννου» και το 2006 αναγορεύτηκε διδάκτωρ στο ίδιο πανεπιστήμιο με θέμα «Το ζήτημα της ελληνικότητας στην ελληνική λόγια μουσική».

Από το 1987 ως το 1990 εργάστηκε στο Παρίσι ως συμβασιούχος της Bibliothèque Publique d’Information (Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou) και της Bibliothèque Nationale de France. Το 1991 ανέλαβε την θέση του μουσικολόγου-βιβλιοθηκονόμου στην Βιβλιοθήκη του IRCAM – CNRS (Iνστιτούτο Έρευνας Aκουστικής και Mουσικής – Eθνικό Ίδρυμα Eρευνών) στο Παρίσι και παρέμεινε στην θέση αυτή μέχρι τα τέλη του 1993 οπότε και επέστρεψε στην Ελλάδα.
Το 1998 εκπονεί την μελέτη ίδρυσης του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου (Άρτα), καθώς και του Τμήματος Τεχνολογίας Μουσικών Οργάνων του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων (Ληξούρι), που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ Ι. Το 2002 εκλέχτηκε ως Καθηγητής Εφαρμογών (μόνιμος από το 2006) και το 2013 ως Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής. Από το 2002 είναι υπεύθυνος του «Αρχείου Ελληνικής Μουσικής». Από το 2005 είναι Επιστημονικός Υπεύθυνος της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΤΕΙ Ηπείρου. Είναι επίσης επιστημονικός επιμελητής των εκδόσεων έργων του συνθέτη Γ. Α. Παπαϊωάννου, (Ιστορικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη – εκδόσεις Φίλιππος Νάκας, Αθήνα), μέλος του Centre de Recherches Interdisciplinaires Pierre Belon (MSH, Παρίσι), καθώς και μόνιμος συνεργάτης του δικτύου Écume (Échanges Culturels en Méditerranée με έδρα τη Μασσαλία και του αντίστοιχου παραρτήματος με έδρα τη Θεσσαλονίκη).

Από την αρχή της ερευνητικής του δραστηριότητας συμμετέχει σε πολλά επιστημονικά συνέδρια, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και δημοσιεύει τακτικά άρθρα και μελέτες σχετικά με τις λόγιες/έντεχνες και λαϊκές παραδόσεις της Ελλάδας.

Μονογραφίες:

La question de la grécité dans la musique néohellénique, DeBoccard, για λογαριασμό της Association Pierre Belon, Παρίσι 2008.

Λαϊκές μουσικές παραδόσεις. Λόγιες αναγνώσεις, λαϊκές πραγματώσεις, Fagottobooks, Αθήνα 2017.

Επιστημονική επιμέλεια συλλογικών τόμων:

Επιστημονικός επιμελητής του τόμου: Création musicale et nationalismes dans le Sud-Est européen, συγγραφή της Εισαγωγής του τόμου, καθώς και ενός άρθρου με τίτλο: “Composer l’identité nationale : la musique néohellénique au miroir de la littérature musicologique”. Ο τόμος εντάσσεται στη σειρά Études Balkaniques (Association Pierre Belon – École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris) με τον αριθμό: Nο 13, Παρίσι, Άνοιξη 2007.

Επιστημονικός επιμελητής του βιβλίου: Μουσική από την Ήπειρο, που εκδόθηκε το Φθινόπωρο 2008 από τις εκδόσεις του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων. Συγγραφή της Εισαγωγής του τόμου, καθώς και του βασικού μουσικολογικού κειμένου. Επιμέλεια του ηχητικού υλικού των τριών CD’s που συνοδεύουν τον τόμο.

Επιστημονικός επιμελητής του βιβλίου: Από Στόμα σε Στόμα. Η ηχογράφηση του ’69 (ηχογραφήσεις δημοτικών τραγουδιών της Επανομής), Κτήμα Γεροβασιλείου, Θεσσαλονίκη 2019.

Επιστημονικός επιμελητής από κοινού με την Σόνια Κοζιού των πρακτικών συνεδρίου: Αστικές λαϊκές μουσικές. Έκδοση Κέντρο Ιστορικής & Λαογραφικής Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» Καρδίτσας, ΕΨΕΤΕΜ-Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Καρδίτσα 2019. Συγγραφή της Εισαγωγής του τόμου, καθώς και μουσικολογικού κειμένου.

Επιστημονικός επιμελητής του βιβλίου: Μουσική από τη Θεσσαλία, εκδόσεις του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων. Συγγραφή της Εισαγωγής του τόμου, καθώς και του βασικού μουσικολογικού κειμένου. Επιμέλεια του ηχητικού υλικού των τεσσάρων CD’s που συνοδεύουν τον τόμο (ετοιμάζεται).

Πρόσφατες εκδόσεις:

«Λαϊκότητα, ελληνικότητα και ‘έντεχνη’ νεοελληνική μουσική: οι ‘Έξι λαϊκές ζωγραφιές’ του Μάνου Χατζιδάκι» στο Κώστας Χάρδας, Πέτρος Βούβαρης, Κώστας Καρδάμης, Γιώργος Σακαλλιέρος, Ιωάννης Φούλιας (επιμ.), 8ο Διατμηματικό Μουσικολογικό Συνέδριο: «Επιδράσεις και αλληλεπιδράσεις» (Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 25-27 Νοεμβρίου 2016), Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2019 σ. 654-667.

«Η δημοτική μουσική ως κληρονομιά: τοπικές ταυτότητες σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο». Στο 2ο Θερινό Σχολείο με θέμα: Ο αγροτικός χώρος ως πολιτιστική κληρονομιά. Δημητσάνα 21-28/7/2019, Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού – Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων & Πολιτιστικής Κληρονομιάς – Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, (ετοιμάζεται)

«Η επιφάνεια του δημοτικού τραγουδιού: Παράλληλες ματιές στο έργο των Σκαλκώτα και Marsick», στο επιστημονικό συνέδριο: Ο πολυπρόσωπος Νίκος Σκαλκώτας, Ωδείο Αθηνών, Αθήνα 17-18/5/2019 (ετοιμάζεται).

Από κοινού με τον Δημήτρη Πάππα, «Επανομή: ο τόπος και η μουσική του», βασικό μουσικολογικό κείμενο στην έκδοση Από Στόμα σε Στόμα, ‘Τραγουδιστά’, ΚΤΗΜΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, Επανομή, 2018, σ. 30-64.

«Ερωτικά στιχοπλάκια και πωγωνίσια γυρίσματα» στον τόμο Ο Έρωτας μέσα από το Δημοτικό Τραγούδι. Αφιερωμένο στον Claude Fauriell (1772 – 1844), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Αρχαιολογίας και Ανθρωπολογίας) – ΓΑΚ Καρδίτσας (Πρακτικά συνεδρίου που έλαβε χώρα στις 1-3/6/2018 στο Μορφοβούνι, Δήμος Λίμνης Πλατήρα, Καρδίτσας) (ετοιμάζεται).

«Η μουσική λογοκρισία στην Ελλάδα. Μια πρώτη προσέγγιση», στον τόμο Πηνελόπη Πετσίνη, Δημήτρης Χριστόπουλος (επιμ.), Λεξικό λογοκρισίας στην Ελλάδα. Καχεκτική δημοκρατία, δικτατορία, μεταπολίτευση, Καστανιώτης, Αθήνα 2018, σ. 134-145.

«Τα μουσικά ‘δάνεια’ στην σύνθεση των Σπύρου Περιστέρη, Μίνωα Μάτσα ‘Ο Αντώνης ο βαρκάρης ο σερέτης’», στο Η δίκη των ρεμπετών. Αστικά λαϊκά τραγούδια και πνευματική ιδιοκτησία, (Πρακτικά της ημερίδας: Η πρωτοτυπία στα μουσικά έργα. Ελληνικά λαϊκά αστικά τραγούδια και Πνευματική Ιδιοκτησία. Η δίκη των ρεμπετών, Αθήνα 14/04/2016). Νομική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου, Άρτα 2017, σ. 73-83. Συμμετοχή και στον τελικό σχεδιασμό (γραφιστικό και τυπογραφικό) της έκδοσης.

Από κοινού με την Μαρία Ζουμπούλη «Η σχολική μουσική εκπαίδευση, μια ιστορία διαχρονικής λογοκρισίας», στο Πηνελόπη Πετσίνη, Δημήτρης Χριστόπουλος (επ.), Η λογοκρισία στην Ελλάδα, Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ (Παράρτημα Ελλάδας), Αθήνα 2016, σ. 185-193.

«Νόστιμον ήμαρ: Ο Βασίλης Λέκκας τραγουδά Στέλιο Καζαντζίδη» δημοσιευμένο στην έκδοση, Να σου δώσω μια να σπάσεις. Ο Βασίλης Λέκκας τραγουδά Στέλιο Καζαντζίδη, Διάπλαση, Αθήνα 2015, σ. 12-20.

«Ο Γεώργιος Λαμπελέτ και η ελληνική δημώδης μουσική: μια μουσικολογία των συμβόλων», στο Ι. Φούλιας, Π. Βούβαρης, Γ. Κίτσιος, Κ. Χάρδας (επιμ.), Μουσική και Μουσικολογία. Παρόν και μέλλον, Πρακτικά διατμηματικού συνεδρίου υπό την αιγίδα της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας (Θεσσαλονίκη 21-23/11/2014), Θεσσαλονίκη 2015, σ. 291-299.

«Manolis Angélopoulos et les frontières du laiko», στο περιοδικό Études Tsiganes, No 54-55, Παρίσι, 2015, σ. 76-95.

Παλιότερες εκδόσεις (ενδεικτικά):

Από κοινού με την Μαρία Ζουμπούλη «Το διαθεματικό διακύβευμα στη μουσική εκπαίδευση: το παράδειγμα του ΤΛΠΜ ΤΕΙ Ηπείρου», στο Κατερίνα Κασιμάτη, Μαρία Αργυρίου (επιμ.), Διεθνείς και ευρωπαϊκές τάσεις στην εκπαίδευση: οι επιρροές τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, Αθήνα Σεπτέμβριος 2014, σ. 370-375.

«L’altérité amadouée. Louis Albert Bourgault-Ducoudray et la chanson populaire grecque», στο Fascinantes étrangetés. La découverte de l’altérité musicale en Europe au XIXe siècle, L’Harmattan, Παρίσι, 2014, σ. 119-135.

«La création musicale savante et les collections des chants populaires en Grèce: découverte ou invention?», στο Musique et globalisation : Une approche critique (Actes du colloque “Musique et globalisation”, organisé par la revue Filigrane), sous la direction de Makis Solomos, Joëlle Caullier, Jean-Marc Chouvel, Jean-Paul Olive éditions Delatour France, collection «Filigrane», Παρίσι, 2012, σ. 177-186.

«La sérialité dans les traditions musicales orales» Πρακτικά του 10ου Διεθνούς Συνεδρίου της Association internationale d’études du Sud-Est européen (AIESEE), Παρίσι (24-26/09/2009), με τίτλο: L’homme et son environnement dans le Sud-Est européen, Éditions de l’Association Pierre Belon, Παρίσι 2011, σ. 378-384.

«Οι δίσκοι 78 στροφών, ένα ενδιαφέρον μουσικολογικό τεκμήριο», στο Διονυσόπουλος Νίκος (επ.), Η Σάμος στις 78 στροφές, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Αθήνα-Ηράκλειο: 2009, σ. 103-106.

“Το «ταυτόν» και το «αλλότριον» της (νεο)δημοτικής μουσικής και ο ρόλος της δισκογραφίας”, στο Ετερότητες και Μουσική στα Βαλκάνια. Τα κείμενα (Τετράδιο 4), Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής, ΤΕΙ Ηπείρου – ΚΕΜΟ, Άρτα: 2008, σ. 100-110.

Skoulios M., Kokkonis G., « Théories et pratiques modales de l’Orient : un itinéraire », in Ayari M. (éd.) De la théorie à l’art de l’improvisation – Vol. 1, Delatour, Paris: 2005, σ. 7-21.

“Το ‘‘τονικό’’ έργο του Γ. Α. Παπαϊωάννου” στο Γ. Α. Παπαϊωάννου, ο συνθέτης, ο δάσκαλος. Αναζήτηση και πρωτοπορία, (κατάλογος έκθεσης), Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα: 2004, σ. 18-36.

“Η μουσική των Ιωαννίνων”, στο Ιωάννινα ιστορική κατάθεση (CDROM), I. Mητρόπολη Iωαννίνων – Πανεπιστήμιο Iωαννίνων, Ιωάννινα: 2002.

“Η πρώτη συμφωνία του Γ. Α. Παπαϊωάννου”, στο Ετήσιο περιοδικό του Μουσείου Μπενάκη, τ. 2, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα: 2002, σ. 183-192.

“Η ζαγορίσια μουσική ιδιοσυγκρασία: τομή, συνέχεια και όροι επιβίωσης”, Πρακτικά του επιστημονικού συμποσίου Πολιτιστική Oικολογία (Kαπέσοβο 29 Iουνίου – 1 Iουλίου 2001), Ιωάννινα: 2002, σ. 97-104.