Στέλλα Κουρμπανά

Η Στέλλα Κουρμπανά γεννήθηκε στην Αθήνα τον Νοέμβριο του 1976. Πολύ μικρή ξεκίνησε μαθήματα χορού και αργότερα πιάνου. Το 1999 αποφοίτησε από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε στο Αρχείο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (1998-9) και συνεργάστηκε με το περιοδικό Εν Χορώ. Το 2002 αποφοίτησε από το διατμηματικό μεταπτυχιακό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με κατεύθυνση Θεατρολογίας-Μουσικολογίας. Είναι διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, με θέμα: Όψεις του Βαγκνερισμού στον ελληνικό 19ο αιώνα (υπό έκδοση). Έχει δημοσιεύσει διάφορα άρθρα για τη μουσική, την όπερα, το θέατρο και τη λογοτεχνία στην νεώτερη Ελλάδα. Έχει κάνει φιλολογικές επιμέλειες βιβλίων και μεταφράσεις από τα γαλλικά, τα αγγλικά και τα ιταλικά. Τα ακαδημαϊκά έτη 2014-2015, 2015-2016 και 2016-2017 δίδαξε στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, ενώ το 2013-2015 στο ερευνητικό πρόγραμμα «Χρυσαλλίς. Πολιτισμικές διαμεσο-λαβήσεις και διαμόρφωση του εθνικού χαρακτήρα στον περιοδικό τύπο του 19ου αιώνα», και το 2018-2019 στο πρόγραμμα: «Στο γραφείο ενός κοσμοπολίτη λόγιου του 19ου αιώνα: η έκδοση των χειρογράφων τετραδίων του Χριστόφορου Φιλητά και η πρώτη φάση της ιστοριογράφησης της νεοελληνικής γραμματείας/παιδείας». Είναι αρχισυντάκτρια του περιοδικού Νέος Μουσικός Ελληνομνήμων που εκδίδει το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών. Από τον Σεπτέμβριο του 2013 είναι Έφορος του Αρχείου του Ωδείου Αθηνών, θέση από την οποία έχει επιμεληθεί 12 αρχειακές εκθέσεις.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ-ΟΜΙΛΙΕΣ (επιλογή):

Συμμετοχή σε συλλογικούς τόμους:

– «“Πατρίδος σέμνωμα – Σπῦρον Σαμάραν – Κερκυραῖοι γεραίρουσι”. Η Flora Mirablis και η πρεμιέρα της στην Ελλάδα», Σπυρίδων Φιλίσκος Σαμάρας. Επετειακός τόμος για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του, Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας, Κέρκυρα 2011.

https://www.academia.edu/25929110/_Πατρίδος_σέμνωμαΣπῦρον_Σαμάραν__Κερκυραῖοι_γεραίρουσι_._Η_Flora_Mirabilis_και_η_πρεμιέρα_της_στην_Ελλάδα

– «“Μελόδραμα” καὶ πρώιμες μορφὲς γερμανικῆς ὄπερας στὴ Συλλογὴ διαφόρων θεατρικῶν ποιημάτων (1820-1821)», Στοὺς Μουσικοὺς Βηματισμοὺς τοῦ Νεοελληνικοῦ Διαφωτισμοῦ, Ὅμιλος Μελέτης τοῦ Ἑλληνικοῦ Διαφωτισμοῦ, Ἀθήνα 2011, σ. 103-138.

https://www.academia.edu/18366080/_Μελόδραμα_και_πρώιμες_μορφές_γερμανικής_όπερας_στη_Συλλογή_διαφόρων_θεατρικών_ποιημάτων_1820-1821_

– «Delving into the Athens Conservatoire Archive. Musical education as a national need», Polina Tambakaki-Panos Vlagopoulos-Katerina Levidou- Roderick Beaton (eds), Music, language and identity on modern Greece. Defining a national art music in the 19th and 20th centuries, Routledge, London, 2019.

– «Syros (Ermoupolis)», λήμμα στην ηλεκτρονική έκδοση του λεξικού Grove

https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/search?q=syros&searchBtn=Search&isQuickSearch=true (2014).

– «Foustanos Ioannis» λήμμα στην ηλεκτρονική έκδοση του λεξικού Grove

https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0002270791 (2014).

Δημοσιεύσεις σε περιοδικά – ομιλίες:

– «Ιωάννης Φουστάνος: Ο πρώτος Έλληνας μουσικοκριτικός», Κοινή Γνώμη (Σύρου), 4 και 7.7.2006 (σε συνεργασία με τον Χάρη Ξανθουδάκη).

http://users.ionio.gr/~GreekMus/articles/foustanos.htm

– «Η υποδοχή της γαλλικής όπερας στην Ελλάδα του 19ο αιώνα», Η ελληνική μουσική και η Γαλλία. Ημερίδα (Αθήνα, Γαλλικό Ινστιτούτο, 24 Φεβρουαρίου 2007).

– «Η μουσική στα σχολεία της Ερμούπολης», Μουσική Εκπαίδευση στην Ελλάδα: από το χθες στο σήμερα, Ημερίδα (Αθήνα, Σχολή Καλών Τεχνών, 9 Ιουνίου 2007).

– «Τὰ θεατρικὰ περιοδικὰ καὶ ἡ μουσικὴ πραγματικότητα στὴν Ἀθήνα τοῦ 19ου αἰώνα», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 1 (Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2008), σ. 4-13.

https://www.academia.edu/10000267/Τα_θεατρικά_περιοδικά_και_η_μουσική_πραγματικότητα_στην_Αθήνα_του_19ου_αιώνα

– «Ἡ Μουσικὴ Ἐφημερὶς (1893-1896) καὶ ἡ ἄγνωστη ἱστορία της», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 2 (Ἰανουάριος-Ἀπρίλιος 2009), σ. 12-24.

https://www.academia.edu/10000293/Η_Μουσική_Εφημερίς_1893-1896_και_η_άγνωστη_ιστορία_της

– «“Κι ἐγὼ θὰ ἠμην εὐτυχὴς νὰ συνεργασθῶ μεθ’ ὑμῶν εἰς ἑλληνικὸν μελόδραμα”. Μιὰ ἄγνωστη ἐπιστολὴ τοῦ Σπύρου Φιλίσκου Σαμάρα πρὸς τὸν Ἀλέξανδρο Ρίζο Ραγκαβῆ», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 3 (Μάιος-Αὔγουστος 2009), σ. 9-17.

https://www.academia.edu/10000347/_Κι_ἐγὼ_θὰ_ἤμην_εὐτυχὴς_νὰ_συνεργασθῶ_μεθ_ὑμῶν_εἰς_ἑλληνικὸν_μελόδραμα_._Μια_άγνωστη_επιστολή_του_Σπύρου_Φιλίσκου_Σαμάρα_προς_τον_Αλέξανδρο_Ρίζο_Ραγκαβή

– «Τοῦ Κουτρούλη ὁ Γάμος τοῦ Ἀ.Ρ. Ραγκαβῆ καὶ τὸ “Ἀληθὲς ἑλληνικὸν μελόδραμα”», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 4 (Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2009), σ. 20-33.

https://www.academia.edu/10000361/_Του_Κουτρούλη_ο_γάμος_του_Α.Ρ._Ραγκαβή_και_Το_Αληθές_Ελληνικόν_Μελόδραμα_

– «“Εἰς τὸ Παρίσι εἶναι ἕνα παιγνίδι καὶ τὸ ὀνομάζουν ὄπερα”. Η γνωριμία της Ανατολής με τη μουσική Γαλλία του 1721», Μουσικός Λόγος 8 (Χειμώνας 2009), σ. 25-43.

https://www.academia.edu/15579389/_Εἰς_τὸ_Παρίσι_εἶναι_ἕνα_παιγνίδι_καὶ_τὸ_ὀνομάζουν_ὄπερα_._Η_γνωριμία_της_Ανατολής_με_τη_μουσική_Γαλλία_του_1721

– «Μιὰ ἄγνωστη ἐπιστολὴ τοῦ Bourgault-Ducoudray», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 6 (Μάιος-Αὔγουστος 2010), σ. 3-9.

https://www.academia.edu/10000395/Μια_άγνωστη_επιστολή_του_Bourgault-Ducoudray

– «The Birth of Music Criticism in Greece: The Case of the Historian Konstantinos Paparrigopoulos», Nineteenth-Century Music 8 (June 2011), Cambridge University Press, σ. 85-100.

https://www.cambridge.org/core/journals/nineteenth-century-music-review/article/the-birth-of-music-criticism-in-greece-the-case-of-the-historian-konstantinos-paparrigopoulos/3D91BEDB9DC50175C59186E2FFED33DF

– «Γ. Σεφέρης, Ρ. Βάγκνερ· παράλληλοι», Γιώργος Σεφέρης. Άνθη της πέτρας. Συνέδριο της αφιερωμένο στον Γιώργο Σεφέρη (Κέρκυρα, Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών, 11-13 Νοεμβρίου 2011).

https://www.academia.edu/18492033/Γ._Σεφέρης_Ρ._Βάγκνερ_Παράλληλοι

– «Ὁ νεαρὸς Σαμάρας στὴν Ἀθήνα», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 10 (Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2011),  σ. 11-18.

https://www.academia.edu/10000411/Ο_νεαρός_Σαμάρας_στην_Αθήνα

– «Ὁ Βιζυηνὸς καὶ ἡ μουσική», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 11 (Ἰανουάριος-Ἀπρίλιος 2012), σ. 3-19.      https://www.academia.edu/10000449/Ο_Βιζυηνός_και_η_μουσική

– «Η μουσική αισθητική του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου», Πρώτη Συνάντηση Νέων Επιστημόνων (Αθήνα, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη, 2 Νοεμβρίου 2012).

https://www.academia.edu/18394803/Η_μουσική_αισθητική_του_Κωνσταντίνου_Παπαρρηγόπουλου

– «Ὁ Ἄγγελος Βλάχος καὶ ἡ μουσική», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 15 (Μάιος-Αὔγουστος 2013), σ. 25-36.

https://www.academia.edu/10026245/Ο_Άγγελος_Βλάχος_και_η_μουσική

– «Ο Καβάφης, ο Wagner και η τράπεζα του μέλλοντος», Νέα Εστία 1858 (Ιούνιος 2013), σ. 215-227.

https://www.academia.edu/15585454/Ο_Καβάφης_ο_Wagner_και_η_Τράπεζα_του_Μέλλοντος

– «Ὁ Lohengrin καὶ ἡ πρώτη παράσταση βαγκνερικοῦ ἔργου στὴν Ἑλλάδα», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 16 (Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2013), σ. 9-22.

https://www.academia.edu/15594541/Ο_Lohengrin_και_η_πρώτη_παράσταση_βαγκνερικού_έργου_στην_Ελλάδα

– «O Bάγκνερ στην ελληνική λογοτεχνία του 19ου αιώνα. Βιζυηνός, Καβάφης». Ομιλία στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας για την επέτειο των 200 ετών από τη γέννηση  των Verdi  και  Wagner (Κέρκυρα, ΦΕΚ, 4 Δεκεμβρίου 2013).

– «Ἀπὸ τὸ Ἀρχεῖο τοῦ Ὠδείου Ἀθηνῶν. Ἕνα αὐτόγραφο τοῦ Saint-Saëns», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 17 (Ἰανουάριος-Ἀπρίλιος 2014), σ. 30-32.         https://www.academia.edu/16385608/Ένα_αυτόγραφο_του_Saint-Saëns

– «Ἡ Flora Mirabilis στὴν Alessandria τῆς Ἰταλίας (1888) καὶ τὸ νέο ντουέτο τῆς Τρίτης Πράξης», Μουσικὸς Ἑλληνομνήμων 18-19 (Μάιος-Δεκέμβριος 2014), σ. 42-49.

https://www.academia.edu/18378867/H_Flora_Mirabilis_στην_Alessandria_της_Ιταλίας_1888_και_το_νέο_ντουέτο_της_τρίτης_πράξης

– «Μαργαρίτα Αλβάνα Μηνιάτη. Η πρώτη Ελληνίδα Βαγκνερίστρια», Ι΄ Πανιόνιο Συνέδριο (Κέρκυρα, 30 Απριλίου-4 Μαΐου 2014).

https://www.academia.edu/22628718/Μαργαρίτα_Αλβάνα_Μηνιάτη_η_πρώτη_Ελληνίδα_βαγκνερίστρια

– «Early uses of the Wagnerian Leitmotif in Greek Literature: Vizyinos (1884), Cavafy (1898)», Music Literature, Historiography and Aesthetics, Institute of Musical Research, University of London (Λονδίνο 17-18 Ιουλίου 2014).

– «Ο Άγγελος Βλάχος: κλασικός ή ρομαντικός», The Athens review of books 63 (Ιούνιος 2015), σ. 23-26.

https://www.academia.edu/16456396/Ο_Άγγελος_Βλάχος_κλασικός_ή_ρομαντικός_

– «Το “πρώτο ελληνικό μελόδραμα” και οι διεκδικητές του», Ελληνικότητα και ετερότητα: Πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις και ‘εθνικός χαρακτήρας’ στον 19ο αιώνα, Επιστημονικό Συμπόσιο (Αθήνα, ΕΙΕ, 14-17 Μαΐου 2015). Πρακτικά Συμποσίου (επιμέλεια Άννα Ταμπάκη-Ράνια Πολυκανδριώτη, Αθήνα, ΕΚΠΑ-ΕΙΕ, 2016, τόμος Β΄, σ. 505-515).

https://www.academia.edu/30077442/Το_πρώτο_ελληνικό_μελόδραμα_και_οι_διεκδικητές_του

– «Ο Δημήτριος Λάλλας (1844-1911) και ο Μακεδονικός Αγώνας. Από το Μακεδονικόν Εμβατήριον στον Μακεδονικό Παιάνα». Μουσική και Πολιτική. 2η Μουσικολογική Διημερίδα της Φιλαρμονικής Εταιρίας  «Μάντζαρος» (Κέρκυρα 28-29 Μαΐου 2016).

http://www.academia.edu/25728796/Ο_Δημήτριος_Λάλλας_1844-1911_και_ο_Μακεδονικός_Αγώνας._Από_το_Μακεδονικόν_Εμβατήριον_στον_Μακεδονικό_Παιάνα_

– «Η Όπερα στην ελληνική γραμματεία του 18ου αιώνα», Ελλάδα και Όπερα, Μουσικολογικό Συμπόσιο στο πλαίσιο των ΙΒ΄ Ελληνικών Μουσικών Γιορτών (Βυζαντινό Μουσείο, 10-12 Ιουνίου 2016).            https://www.academia.edu/26074132/Η_όπερα_στην_ελληνική_γραμματεία_του_18ο υ_αιώνα

– «Η Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών κατά τον 19ο αιώνα», Πηγές της Έρευνας στη σύγχρονη ελληνική θεατρολογία, Επετειακό Συνέδριο για τα 20 χρόνια του προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ (Κεντρικό Κτήριο Πανεπιστημίου Αθηνών 27-29 Απριλίου 2017).

https://www.academia.edu/37464272/Η_Δραματική_Σχολή_του_Ωδείου_Αθηνών_κατά_τον_19ο_αιώνα

– «Ο Σπύρος Σαμάρας, μαθητής στο Ωδείο Αθηνών», Ομιλία στη Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας (Κέρκυρα 22 Μαρτίου 2017).

– «Σημειώσεις και σημειώματα ως δευτερογενής πηγή πληροφοριών στο Αρχείο του Ωδείου Αθηνών», 1ο Συνέδριο Μουσικών Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Κέντρων Τεκμηρίωσης (Αθήνα, 21-22 Απριλίου 2017), πρακτικά υπό έκδοση.

– «World famous musicians at the Athens Conservatoire Archives», Αnnual IAML Congress (18-22 June 2017, Riga, Latvia).

– «Ερμούπολη. Η χαμένη Ατλαντίδα του μουσικού μας πολιτισμού», Όπερα και Ελληνισμός κατά τον 19ο αιώνα. Διεθνές Συνέδριο (Ιόνιο Πανεπιστήμιο-ΦΕΚ, Κέρκυρα 17-19 Νοεμβρίου 2017).

https://www.academia.edu/35422649/Ερμούπολη._Η_χαμένη_Ατλαντίδα_του_μουσικού_μας_πολιτισμού και https://www.academia.edu/39358057/Hermoupolis._The_lost_Atlantis_of_our_musical_culture

– «Το Αρχείο του Ωδείου Αθηνών ως πηγή κοινωνιολογικής έρευνας. Η κοινωνική ταυτότητα των πρώτων μαθητών». 2ο Συνέδριο Μουσικών Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Κέντρων Τεκμηρίωσης (Ωδείο Αθηνών, 27-28 Απριλίου 2018).

https://www.academia.edu/36833679/Το_Αρχείο_του_Ωδείου_Αθηνών_ως_πηγή_κοινωνιολογικής_έρευνας._Η_κοινωνική_ταυτότητα_των_πρώτων_μαθητών

– «Αναζητώντας την Εθνική Μουσική στην Ερμούπολη του 19ου αιώνα», Το Εθνικό στοιχείο στην έντεχνη μουσική, 4η Μουσικολογική Ημερίδα της Φιλαρμονικής Εταιρείας «Μάντζαρος» (Κέρκυρα 26-27 Μαΐου 2018).

https://www.academia.edu/36757476/Αναζητώντας_την_Εθνική_Μουσική_στην_Ερμούπολη_του_19ου_αιώνα

– «Reconsidering Modern Greek Musical Historiography through the Athens Conservatoire Archives», Αnnual IAML Congress (22-27 July 2018, Leipzig).

https://www.iaml.info/sites/default/files/pdf/reconsidering_modern_greek_musical_iaml_leipzig_kourmpana.pdf

– «Με αφορμή μιαν εικόνα. Η “Αρμονία“ του Γύζη και το Ωδείον Αθηνών», Νέος Μουσικός Ελληνομνήμων 1 (Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2018), σ. 5-29.

– «“Των μουσολήπτων αληθινόν εντρύφημα”. Ο Άγγελος Βλάχος και η μετάφραση της ποίησης», The Athens Review of Books (Φεβρουάριος 2019), σ. 8-10. https://www.academia.edu/38615374/Ο_Άγγελος_Βλάχος_και_η_μετάφραση_της_ποίησης

– «Ο Νίκος Σκαλκώτας, μαθητής στο Ωδείον Αθηνών», Ο Πολυπρόσωπος Νίκος Σκαλκώτας,-  διήμερο συνέδριο, στο πλαίσιο του ομώνυμου κύκλου Εκδηλώσεων, Ωδείον Αθηνών (17-18 Μαΐου 2019). Πρακτικά υπό έκδοση.

– «Nikos Skalkottas’ archival collections and series at the Athens Conservatoire», Skalkottas today, International Conference 29 November-1 December 2019, Music Library of Greece of the friends of Music Society at Megaron-the Athens Concert Hall https://www.blod.gr/lectures/nikos-skalkottas-archival-collections-and-series-at-the-athens-conservatoire/

– «Βιο-εργογραφία Χριστόφορου Φιλητά», Λογιοσύνη και Συγκρότηση της Ιστορίας της Νεοελληνικής Γραμματείας 18ος-19ος αιώνας, 13-14 Δεκεμβρίου 2019, Αίθουσα Εκδηλώσεων της Βουλής. Πρακτικά υπό έκδοση.