Νίκος Ανδρίκος

Μόνιμος Επίκουρος καθηγητής (ΦΕΚ: 2349, τ. Γ΄, 2.10.2021)
Τηλ.: 2681050292
email: nikoandr@uoi.gr
Γνωστικό αντικείμενο: Μουσικολογία και μουσική πράξη με έμφαση στην σχέση Εκκλησιαστικής και Αστικής (λόγιας και λαϊκής) μουσικής (19ος-20ός αιώνας).
Μαθήματα στο ΠΠΣ: Εκκλησιαστική μουσική Ι-ΙΙ, Τροπικότητα στις Λαϊκές μουσικές, Ειδικοί Τομείς Θεωρίας: Ανατολική μουσική: Τροπική Θεωρία Ι, Μουσική Δεξιότητα: Ταμπουράς-Σαζ, Μουσική Δεξιότητα: Πολίτικο Λαούτο.

Ο Νίκος Ανδρίκος γεννήθηκε στη Μυτιλήνη, όπου στην ηλικία των επτά ετών άρχισε να διδάσκεται Εκκλησιαστική μουσική από τον αείμνηστο Πρωτοψάλτη Θεόδωρο Μανιάτη. Την περίοδο 2000-2004 συμμετείχε στο επιστημονικό πρόγραμμα του Μανόλη Χατζηγιακουμή «Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής», ενώ κατά την περίοδο 2004-2007 βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη, ψάλλοντας στον α΄ Πατριαρχικό χορό δίπλα στον Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μ.Χ.Ε. Λεωνίδα Αστέρη.

Από το 2002 ξεκίνησε την ενασχόλησή του με την τουρκική δημοτική μουσική, μελετώντας σάζι με τον Περικλή Παπαπετρόπουλο, ενώ κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Κωνσταντινούπολη μαθήτευσε σάζι, μεθόδους καταγραφής, και φωνητικό ρεπερτόριο, δίπλα στους δασκάλους της παλιάς γενιάς της Τουρκικής Ραδιοφωνίας (TRT), Mehmet Erenler, Yücel Paşmakçı και Şahin Gültekin. Παράλληλα, παρακολούθησε ως εξωτερικός ερευνητής μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Κερατίου (Haliç Üniversitesi), με γνωστικό αντικείμενο την μελέτη των λαϊκών μουσικών ιδιωμάτων της Τουρκικής επικράτειας.

Έχει εκπονήσει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου τη διδακτορική του διατριβή, πραγματοποιώντας συγχρόνως ανθρωπολογική έρευνα, ειδικά στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, μέσω της καταγραφής Μικρασιατών προσφύγων μουσικών, συλλέγοντας παράλληλα σπάνιο αρχειακό υλικό (ανέκδοτα μουσικά χειρόγραφα, ιστορικές ηχογραφήσεις κ.ά).

Από τον Σεπτέμβριο του 2009 και για δύο χρόνια βρέθηκε στην Άρτα, διδάσκοντας ως επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου, ενώ το 2011 ίδρυσε το Κέντρο Σπουδών Ανατολικής Μουσικής (ΚΕΣΑΜ) του Αναγνωστηρίου Αγιάσου. Ο Νίκος Ανδρίκος έχει δώσει συναυλίες και σόλο ρεσιτάλ (φωνή, λάφτα, ταμπούρ, σάζι) στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό (Γερμανία, Αγγλία, Ιταλία, Πορτογαλία, Βουλγαρία, Τουρκία, Ισραήλ, Γαλλία, Ελβετία), συνεργαζόμενος -μεταξύ άλλων- με καταξιωμένους διεθνώς μουσικούς όπως, οι Yurdal Tokcan, Göksel Baktagir, Derya Türkan, Haig Yazdjian και Bijan Chemirani

(https://www.youtube.com/channel/UCYR8U6cLCcjkQWdmxDE5Mkg).

Έχει συνθέσει έργα Εκκλησιαστικής καθώς και κοσμικής αστικής μουσικής, ενώ ως μουσικός έχει συμμετάσχει σε πλήθος δισκογραφικών παραγωγών.

Το 2014 κυκλοφόρησε η πρώτη του δισκογραφική δουλειά με προσωπικές του συνθέσεις με τίτλο Motivasyon

(https://www.youtube.com/channel/UCOsOFJ9fOxWTGwjWcOAZhXQ)

ενώ το 2017 κυκλοφόρησε στην Τουρκία ο δεύτερός του δίσκος SEDEF από την εταιρεία KALAN MÜZİK, περιέχοντας και πάλι αποκλειστικά δικά του έργα συνθεμένα, τόσο σε φωνητικές (Şarkı, Kanto, Gazel) όσο και σε οργανικές (Saz Semaîsi, Taksim) φόρμες της Λόγιας Αστικής Οθωμανικής μουσικής (https://neyzen.com/ney_klasik_eserler.html, https://www.youtube.com/watch?v=h-UgUPnCP8o).

Ο Νίκος Ανδρίκος λαμβάνει μέρος σε σειρά επιστημονικών-ερευνητικών προγραμμάτων (Intermusig, İstanΠόλις), ενώ διατελεί και καλλιτεχνικά-επιστημονικά υπεύθυνος του πρότζεκτ ARTA SAZ στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Βαλκανικής Μουσικής, Ιστορίας και Πολιτισμών (ΕΒΑΜΙΠ)

(https://www.youtube.com/channel/UCNaAhDkK99hRH8cJsytSyIA).

Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με την μουσική παραγωγή στον αστικό χώρο κατά την υστεροθωμανική περίοδο, με τον προφορικό-ιδιωματικό χαρακτήρα της Εκκλησιαστικής μουσικής, καθώς και με την μουσική θεωρία των τροπικών -λόγιων και λαϊκών- συστημάτων της Ανατολής. Επίσης, ζητήματα που αφορούν στην έννοια του Μουσικού έργου (Musical Work), της Προφορικότητας -άμεσης και δευτερογενούς-, του τοπικού ιδιωματισμού, στη σχέση τοπικού-υπερτοπικού, κειμενικότητας-προφορικότητας, τροπικότητας-φόρμας, αυτοσχεδιασμού-φόρμας κ.ά, αναλύονται στις δημοσιεύσεις του με αφορμή περιπτώσεις οι οποίες ανάγονται τόσο στο πεδίο τόσο της Εκκλησιαστικής όσο και Αστικής μουσικής. Τέλος, το ζήτημα της σύγχρονης τροπικής σύνθεσης, είτε αυτή αφορά στην Εκκλησιαστική είτε στην Αστική μουσική, αποτελεί μέρος των ευρύτερων επιστημονικών του ενδιαφερόντων.

Ο Νίκος Ανδρίκος γνωρίζει Τουρκικά, Αγγλικά καθώς και Οθωμανικά.

Επιστημονικό έργο τελευταίας πενταετίας

Αναλυτικό βιογραφικό